DEN HAAG - De Consumentenbond heeft KLM voor de rechter gesleept omdat honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen nog altijd op het geld wachten van hun geannuleerde KLM-tickets. De luchtvaartmaatschappij zou aansprakelijk zijn voor de schade die neerkomt op gemiddeld 800 euro per persoon.
Volgens de belangenbehartiger van consumenten hebben passagiers van wie de vlucht is geannuleerd het recht om hun geld terug te krijgen. Maar KLM betaalde het geld voor de reizigers terug aan het reisbureau waar ze hun ticket hadden geboekt. In het geval van D-Reizen zorgde dat voor problemen. Het bedrijf stortte dat geld niet terug aan de klanten maar ging failliet.
De Consumentenbond hamert erop dat de passagiers nog altijd recht hebben op terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij. Dit blijkt volgens de organisatie ook al uit een uitspraak bij de rechtbank in Amsterdam. Die besliste afgelopen zomer dat KLM met geld over de brug moest komen. Maar KLM weigert. De maatschappij heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan.
"Deze rechtszaak komt niet uit de lucht vallen", stelt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar in een toelichting. In juni werd al bekend dat de Consumentenbond een gedupeerde van KLM wilde gaan bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen. Nu is daadwerkelijk de dagvaarding verstuurd. KLM heeft de Consumentenbond laten weten in verweer te gaan.
KLM heeft de Consumentenbond laten weten in verweer te gaan. Volgens een woordvoerster van KLM heeft de maatschappij D-Reizen al maanden voor het faillissement terugbetaald. Vandaar dat het bedrijf in dit geval niet opnieuw de portemonnee wil trekken. Ze wijst er ook op dat KLM in verband met de kwestie in hoger beroep gaat tegen de eerdere uitspraak van de kantonrechter. "Hangende dat beroep doen wij geen uitspraken over individuele gevallen, zoals in de zaak van de Consumentenbond."