17 april 2024
Thumbnail voor Frank Radstake tijdens ANVR Congres: Bijna alles is een pakketreis

Frank Radstake tijdens ANVR Congres: Bijna alles is een pakketreis

BREMEN - De pakketreis is een veelbesproken onderwerp tijdens het ANVR Congres in Bremen. Zo spreken verschillende partijen over de ‘revival of the pakketreis’, wordt er afgevraagd wat een pakketreis nou precies is en roept Rene Klawer zijn collega’s op om een andere naam te bedenken voor de term met voor de winnaar een rondvaart door Amsterdamse grachten. Frank Radstake gaat hier verder op in tijdens zijn verhaal over de richtlijnen voor de pakketreis.


Radstake benoemt een korte geschiedenis over de richtlijnen van de pakketreis. “In 1990 zijn de richtlijnen voor de pakketreis in het leven geroepen met als doel de rechten van de reiziger te beschermen. In 2009 is er gestart met het herzien van deze richtlijnen en in 2015 is Richtlijn 2015/2302 aangenomen. Vorig jaar is de herziening van die laatste richtlijn gestart”, legt Radstake kort uit.

In 2018 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan Richtlijn 2015/2302. Radstake licht een belangrijke wijziging toe: “Bijna alles is een pakketreis. Zodra je twee losse producten boekt voor één klant en onder één boeking, is het al een pakketreis. Ook als dat een vliegticket en een huurauto is.” Daarnaast zijn in de wijzigingen van 2018 een informatieplicht bij annuleringskosten meegenomen en is het mogelijk om de reissom tot acht procent te verhogen.

Frank Radstake sprak tijdens het congres op vrijdag

Verzekeren tegen financiële onvermogen
Wat volgens Radstake een belangrijke vraag is die de reisbranche zich moet afvragen, is of we meer of minder consumentenbescherming willen. De Europese Commissie heeft hier na evaluatie concrete plannen voor. “De EC wil de mogelijkheid om klanten om aanbetaling te vragen verregaand beperken. Voor ons - hoe ze er nu voor staan - een absolute no go. Dan wordt de reisbranche een soort financieringsfonds. Dit hebben wij de ECTAA, de Europese lobbypartij, duidelijk laten weten.”

Volgens Radstake en de ANVR moet er op andere terreinen gezocht worden naar consumentenbescherming. Zo noemt hij ‘airline insolvency verplichting’. “Laten we net als reisorganisaties de airlines verplichten om zich te verzekeren tegen hun financiële onvermogen, ook als het ticket onderdeel is van de pakketreis. Voordat zoiets erdoorheen is, zitten we al gauw in 2026. Maar het is goed om er nu al bij stil te staan”, sluit Radstake af.