7 september 2024
Thumbnail voor Hans de Wilde officieel van start met Best of Japan: ‘Japan zit inmiddels diep in mijn DNA’

Hans de Wilde officieel van start met Best of Japan: ‘Japan zit inmiddels diep in mijn DNA’

AMSTERDAM - Hans de Wilde, voormalig oprichter en eigenaar van The New Dutch Travel Company met als handelsnaam Tenzing Travel, is een nieuwe weg ingeslagen. Na het faillissement van The New Dutch Travel Company in 2020, is Hans officieel begonnen met zijn nieuwe reisorganisatie Best of Japan. “Met Best of Japan heb ik 100 procent focus en wil en kan ik een 10 zijn”, vertelt Hans in gesprek met Reisbizz.nl.


Zes jaar geleden reisde Hans voor het eerst naar Japan om zijn neef op te zoeken. “Hij woont in Tokio en is met een Japanse getrouwd. Toen heb ik niet alleen het toeristische Japan gezien, maar ook het Japan ‘off-the-beaten-track’”, vertelt Hans. Hij was gelijk verkocht. Volgens Hans is Japan uniek en met niets anders te vergelijken. Sindsdien is hij vijf keer terug geweest en heeft hij toeristisch gezien alle belangrijke plekken minimaal één keer bezocht. “En zodra het weer mag, is Japan de eerste bestemming die ik ga bezoeken. Zo diep zit Japan inmiddels in mijn DNA.”

Hans hield zich in zijn Tenzing-tijd al intensief bezig met Japan. “Met het product, presentaties aan klanten en reisbureaus, studiereizen begeleiden, het hele circus zeg maar. Toen had ik al wel eens gedacht om, naast Tenzing, een Japan-specialist op te zetten.” Hans merkte dat je focus moet hebben om een échte specialist te zijn. “De meeste touroperators bieden zoveel bestemmingen aan, dan kun je onmogelijk overal specialist in zijn. Generalisten zijn op al hun bestemmingen een 7, met misschien af en toe een 6 of een 8 op een bepaalde bestemming.” Met Best of Japan heeft Hans 100 procent focus en wil en kan hij een 10 zijn.

Tenzing Travel
In juli 2020 heeft Hans met The New Dutch Travel Company het faillissement aangevraagd. “Rationeel gezien was dit geen lastige beslissing, emotioneel gezien wel”, gaat Hans verder. “Mijn inschatting destijds was dat de coronacrisis wel eens heel lang zou kunnen duren. Op basis daarvan ga je rekenen en uiteindelijk vond ik het de meest verantwoorde beslissing om het bedrijf niet voort te zetten. Dat is de rationele kant.” Emotioneel gezien lag het anders voor Hans. “Zowel voor mij als voor de medewerkers. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen. Gelukkig zijn veel van de medewerkers goed terecht gekomen, daar ben ik heel erg blij om.” Onder een nieuwe eigenaar heeft de handelsnaam Tenzing Travel van The New Dutch Travel Company een doorstart gemaakt.

“Zodra het weer mag, is Japan de eerste bestemming die ik ga bezoeken.”

Gezien de coronasituatie is het een uitdagende tijd om een nieuwe reisorganisatie op te zetten. Toch vond Hans het niet spannend om dit te doen. “Er zijn een paar zekerheden. Ten eerste, mensen gaan weer verre reizen maken, er zal zelfs sprake zijn van een inhaalslag. Ten tweede, Japan blijft nog jaren een bucketlist bestemming”, stelt Hans. Zijn truc is om de kosten zo laag en variabel mogelijk te houden en te werken met de beste partners. “Zo is Best of Japan opgezet. Zodat we niet alleen het beste product, maar ook de beste service en de beste prijs kunnen bieden.”

Partners zorgvuldig uitgekozen
Het kernteam van Best of Japan bestaat uit vier medewerkers en daaromheen zit een flexibele schil. “Ik doe het zeker niet alleen, want dan zou het een hobby zijn”, aldus Hans. “Daarnaast hebben we onze partners zeer zorgvuldig uitgekozen. We hebben een exclusieve overeenkomst met een hele goede lokale DMC, onze vliegtickets lopen via Consolidair, offertes komen uit het offertesysteem van de agent en worden vervolgens via Planisto aangeboden.” Daarnaast zijn er inmiddels commerciële partnerships afgesloten met partijen die Hans en zijn team gaan helpen om Best of Japan goed neer te zetten.

“Als dank voor het vertrouwen, bieden wij iedereen die een Japan-boeking bij Best of Japan maakt, een lekkere sushi-maaltijd aan.”

Hans en zijn team zijn nu officieel pas van start gegaan. “Eerst moet alles goed geregeld zijn. We zijn al aangesloten bij de SGR, SGRZ Retail en het Calamiteitenfonds. Alle noodzakelijke verzekeringen zijn geregeld en we zijn lid van ANVR. We kunnen de klant dus alle noodzakelijke zekerheden bieden.” Er komen al aanvragen binnen, maar Hans verwacht dat de vraag pas echt gaat toenemen zodra er duidelijkheid is wanneer Japan weer open gaat. “Dit zal op z’n vroegst deze zomer zijn, maar waarschijnlijk kan er pas vanaf september weer naar Japan worden gereisd. Klanten kunnen overigens risicoloos boeken, want in de meeste gevallen kan tot vier weken voor vertrek kosteloos geannuleerd worden.”

Samenwerken met reisagenten en ZRA’s
Wat Hans vooral gemist heeft, is het samenwerken met alle reisagenten en ZRA’s. “Zij kennen mijn passie voor Japan en weten dat hun klanten bij Best of Japan in goede handen zijn. En, als dank voor het vertrouwen, bieden wij iedereen die een Japan-boeking bij Best of Japan maakt, een lekkere sushi-maaltijd aan. Dus kom maar door”, sluit Hans af.