Op de vooravond van de Vakantiebeurs nodigde TUI dinsdagavond honderden partners uit binnen- en buitenland uit voor een inmiddels traditionele informele aftrap van de beurs. Luc Lentjes, Director Product & Yield bij TUI, verwelkomde genodigden met een speech om terug te kijken op het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar 2024. “Key words voor 2024 zijn optimisme, diversiteit en groei”, aldus Lentjes.
Tijdens de bijeenkomst is een divers publiek aanwezig, van hotel- en airlinepartners tot toerisme bureaus en autoverhuurders. “Onze samenwerking is als een team: samen kunnen we meer bereiken. En dat is wat we nodig hebben om ervoor te zorgen dat onze gezamenlijke klanten naar volle tevredenheid kunnen genieten van hun belangrijkste tijd van het jaar”, begint Lentjes.
Onzekerheid bij reizigers
Lentjes benoemt zaken die de aandacht trekken van de reisorganisatie en onzekerheid veroorzaken bij reizigers, zoals de oorlog in Oekraïne, de uitdagende arbeidsmarkt en opkomende technologieën als AI en ChatGPT. “Toch zien we een aanhoudende sterke vraag naar reizen. Onze sector wordt gekenmerkt door veerkracht, flexibiliteit en creativiteit. We handelen crisissituaties professioneel en snel af en onze belangen worden sterk vertegenwoordigd door de ANVR en TUI BENE.”
Hoe TUI zich onderscheidt van de rest in de sector? “We hebben een zeer uitgebreid productaanbod dat we ook steeds verder willen uitbouwen aan de hand van Dynamic Sourcing en Cross-border sales. Onze distributiekanalen zijn divers, samenwerkingen met partners sterk en het TUI merk ijzersterk. Daarnaast focust TUI zich al lange tijd op een duidelijke en uitdagende duurzaamheidsagenda met gevalideerde, wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor onze hotels, luchtvaartmaatschappij en cruiseschepen.”
1,7 miljoen Nederlanders op TUI-vakantie
2023 was een erg goed jaar voor TUI Nederland, stelt Lentjes. “We hebben een solide en significante bijdrage geleverd aan de resultaten van TUI Group. Een top 3 historisch resultaat. In 2023 boekten 1,7 miljoen Nederlanders hun vakantie bij TUI, wat betekent dat bijna tien procent van onze bevolking met TUI op vakantie ging. We hopen te groeien naar 2 miljoen reizigers in 2026.”
Voor 2024 heeft TUI hun doelstellingen verhoogd waarmee ze mikken op een volumegroei van 8 procent ten opzichte van 2023. “Komend jaar ziet er veelbelovend uit, met tot nu toe een groei van 15 procent. Hierin boeken veel reizigers vooruit en wordt er steeds minder last-minute geboekt.”
Primeur
Tot slot benoemt Lentjes de primeur dat TUI met ingang van winter 2024-2025 twee keer per week met de moderne TUI Fly Dreamliners naar Mombassa in Kenia en Zanzibar vliegen.