Financiële problemen bij FTI hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf zich maandag insolvent heeft verklaard. De touroperator heeft daarom alle reizen tot 10 juni definitief geannuleerd. Op woensdag zei FTI er ‘alles aan’ te doen om reizen na 11 juni door te laten gaan. Dit zorgt voor onduidelijkheid bij enkele reisagenten, die reageerden op berichtgeving van Reisbizz.
Marieke Fens, persoonlijk adviseur uit Roosendaal reageerde op Facebook: “Ik vind dit een hele rare gang van zaken. Eerst werd alles geannuleerd en nu ineens gaat het misschien wel door. Met deze onduidelijkheid is niemand geholpen. De reisagent kan moeilijk blijven afwachten, want alternatieven zijn er in sommige gevallen ook nauwelijks.”
Reisbureau Van Der Goes Reizen uit Hoogeveen heeft naar eigen zeggen nog 20 boekingen staan bij FTI. “We hebben iedereen een mail gestuurd en zijn begonnen met de megaklus van omboeken. Veel ongeruste klanten hebben we meteen gerustgesteld als we vertellen dat de (aan)betaling niet weg is. Het is een groot geluk dat we FTI nog niks betaald hebben.” Ook eigenaresse Barbara van der Goes vindt de gang van zaken onduidelijk. “Op de site staat dat FTI vanaf 11 juni weer reizen wil gaan uitvoeren. Ik geloof hier niet in en het is het beste voor onze klanten dat we nu alternatieven zoeken in plaats van de klant in onzekerheid te laten.” Ze voegt er nog aan toe: “We merken dat onze klanten heel dankbaar zijn en wederom wordt het nut van een reisagent bevestigd.”
Rechtstreekse betaling
Nicole Nuijens van Maasakkers van The Travel Club heeft twee boekingen staan bij FTI. “Daarvan was één alleen accommodatie en daar ben ik met de eigenaar van de accommodatie overeen gekomen dat ik rechtstreeks aan ze mag betalen. De andere boeking is een pakketreis en die kan ik gelukkig omzetten naar een andere organisatie.”
Ook Nicole zegt de berichtgeving onduidelijk te vinden. “Op het ene moment zeggen ze dat alles wordt geannuleerd. Op het andere moment gaan ze reizen misschien toch uitvoeren. Maar de airlines en hoteliers zullen echt geen vertrouwen hebben en vooraf hun geld willen hebben.” Ze is vooral benieuwd wat er gebeurt met vluchten die geboekt en betaald zijn bij onder andere Transavia, Emirates en Etihad. “Wat gebeurt er met deze tickets, ze zijn tenslotte al wel voldaan. Is er vervoersplicht of vervalt dit omdat het pakket vervalt?”
We mogen de collega's van FTI niet vergeten, zij krijgen zoveel ellende over zich heen
Ze hoopt dat er snel duidelijkheid komt voor alle klanten. “Maar we moeten ook onze collega's van FTI niet vergeten. Zij zitten met zoveel ellende. De medewerkers hebben zich altijd vol ingezet voor het bedrijf en krijgen nu zoveel ellende over zich heen”, vindt Nicole belangrijk om eraan toe te voegen.
Nadine Derikx van The Travel Club is alles snel aan het omboeken. “Voordat het te laat is, veel duurder is of zelfs niet meer te krijgen is.” Ze is heel blij met de vele Duitse en Nederlandse organisaties die willen meedenken en helpen om alle reizigers toch met vakantie te kunnen laten gaan. “Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt voor de reizigers/klanten en voor ons, maar ook de collega's van FTI, want voor hen is het nog een grotere onzekerheid”, zegt Nadine.