SCHIPHOL - Het duurt niet lang meer voordat we 2022 afsluiten. In de laatste uitgave van dit jaar blikken we met Reisbizz Magazine met verschillende reisondernemers terug op het afgelopen jaar. Hoe is 2022 voor de ondernemers verlopen en wat hebben ze geleerd? Onder andere Noël ten Thije en Frank Visch geven antwoord.
Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham beet dit jaar met haar interview het spits af. Terugkijkend heeft Noël één conclusie: “2022 was een rollercoaster.” Noël en haar collega’s hebben het nog nooit zo druk gehad. “Toen ik eind oktober het boekjaar afsloot, werd ik heel blij. Tegelijkertijd besefte ik wel dat er iets moest veranderen. Ten opzichte van vorig jaar haalden we meer dan de helft omzetstijging, maar dat doe je met hetzelfde aantal mensen. Er was bij wijze van spreken geen ruimte om adem te halen. In het nieuwe jaar wordt ons team uitgebreid en start Annemieke als nieuwe collega.”
In het interview begin dit jaar stelde Noël dat het maken van een boeking nog nooit zoveel werk is geweest. Voor al die extra services rekende Noël toen niets. “Ik was er begin dit jaar niet over uit of ik fees moest vragen voor bijvoorbeeld het bijboeken van extra bagage. Daar denk ik nu wel anders over. Op een gegeven moment doe je alles voor de klant, maar daar zit ook een grens aan. Nu berekenen we wel iets als de klant bijvoorbeeld niet zelf een stoelreservering kan doen of ruimbagage kan bijboeken. Tijdens corona hebben we lange tijd niets verdiend, dus ik vind het nu niet zo vanzelfsprekend meer om dat soort zaken kosteloos te doen.
Beloningsmodel
In februari ging Reisbizz op bezoek bij rasondernemer Frank Visch. Samen met zijn jongere broer Ron is hij eigenaar van vier Travel Store’s. In dit overgangsjaar hebben de vier reisbureaus volgens Frank prima resultaten behaald. “Maar door het gemis van verre (rond)reizen zijn we nog niet op het oude niveau. De kosten daardoor gelukkig ook niet.”
Wat Frank begin dit jaar aangaf, is dat het beloningsmodel moet veranderen. “We doen te veel werk voor te weinig verdiensten. Het is niet in verhouding. Dat is het speerpunt van 2023.” Frank heeft daar op verschillende manieren onderzoek naar gedaan. “Alleen van de commissies kunnen we niet meer leven, het is simpelweg te weinig voor het werk dat we doen. Klanten zijn bijvoorbeeld best bereid te betalen voor service, mits je daar vooraf over communiceert. Met ingang van het nieuwe jaar gaan we dit en een aantal andere zaken testen in de praktijk, voordat we het volledig gaan uitrollen. Feedback vanuit de klant is daarbij welkom.”
Wil je weten met wie we nog meer terug keken op het afgelopen jaar en hoe zij dit jaar hebben beleefd? Lees dan het hele interview in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.