12 oktober 2024
Thumbnail voor Verlies eerste kwartaal voor KLM Groep bij hogere omzet

Verlies eerste kwartaal voor KLM Groep bij hogere omzet

SCHIPHOL - De KLM Groep heeft in het eerste kwartaal van 2023 een hogere omzet gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het eerste kwartaal van 2023 noteerde een omzet van 2,522 miljard euro vergeleken met 1,903 miljard euro in dezelfde periode in 2022. Tegelijkertijd had de groep te maken met hogere kosten. Het operationele verlies bedroeg mede hierdoor 128 miljoen euro.


KLM noteerde in het eerste kwartaal van 2023 een operationeel verlies van 128 miljoen euro vergeleken met een operationele winst van 3 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022, toen KLM nog een NOW-bijdrage van de overheid van 140 miljoen euro ontving.

"Ondanks dat de winterperiode voor de luchtvaart laagseizoen is, bleef de vraag naar vliegtickets relatief sterk – mensen willen blijven reizen. Dat zagen we in het eerste kwartaal terug in de opbrengsten per vliegticket. Door de rust in de operatie terug te brengen en investeringen te doen in het product, zoals Premium Comfort en wifi op de Europese vloot, kregen we een hogere klantwaardering", zo laat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij weten.

Embraer E2
Ook in het eerste kwartaal van 2023 had KLM te maken met problemen rond de inzetbaarheid van de Embraer E2-vliegtuigen bij dochter Cityhopper. De totale capaciteit (intercontinentale en Europese vluchten) bedroeg daardoor ongeveer 88 procent vergeleken met 2019.

Bij Engineering & Maintenance hielden de problemen in de supply chain aan, waardoor onderdelen langer op zich lieten wachten.

De KLM Groep vervoerde in totaal 7,8 miljoen passagiers, waarvan 6,3 miljoen bij KLM en 1,5 miljoen bij Transavia. De resultaten van Transavia werden met name beïnvloed door de limiet aan het aantal lokaal opstappende passagiers op Schiphol. Vracht had te maken met een wat lagere vraag dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Daardoor daalden de inkomsten van zowel het vrachtvervoer op passagiersvluchten als die op de vrachttoestellen.

Klantwaardering
De klantwaardering (NPS) was 45 in het eerste kwartaal. Dit is een verbetering met de score van 37 voor geheel 2022, toen klanten te maken kregen met lange wachtrijen en vluchtwijzigingen en -annuleringen als gevolg van personeelstekorten. KLM-CEO Marjan Rintel zegt hierover: "De afgelopen tijd heeft voor KLM in het teken gestaan van een stabiele vluchtuitvoering. We hebben vijfhonderd nieuwe collega’s aangenomen op de grond en plannen minder vluchten in als dat vanwege de bezetting nodig is. Dat zorgt voor een lagere werkdruk en voor zekerheid bij klanten. Ik ben blij om te zien dat onze klanten dat merken en waarderen. Ook de verbeteringen in ons product aan boord kunnen rekenen op positieve reacties van passagiers. We blijven hier de komende tijd natuurlijk in investeren."