In Nederland hebben we al TUI, ScanBrit, Norske, BBI en andere Scandinavië-aanbieders. Is er eigenlijk wel plek voor nóg een speler op de markt?
De afgelopen jaren waren er steeds meer Nederlanders die Nordic al wisten te vinden. Ondanks dat het reisaanbod vanuit Amsterdam beperkt was en de klant zich moest oriënteren op een Belgische website met Belgische reisvoorwaarden, bleef het aantal Nederlandse reizigers groeien. Zelfs zonder echt actief te zijn op gebied van marketing. Door in Nederland een servicepunt te openen met een website volledig in het Nederlands met voorwaarden en zekerheden die aansluiten bij de Nederlandse markt, kunnen we deze klanten nu nog beter bedienen. Met onze eigen charter die in de winter elke zaterdag van Amsterdam naar Kittalä zal vliegen kunnen we in de toenemende vraag voorzien. Er zijn inderdaad meer spelers actief op onze bestemmingen. Op korte termijn geloof ik dat we allemaal gaan profiteren van de enorme reislust die er straks weer is en een groeiende interesse in de Scandinavische landen. Of er op de langere termijn ruimte is voor alle aanbieders durf ik niet te zeggen. Laten we nu vooral samen deze prachtige bestemmingen promoten en dan zal de tijd het leren…
Wat onderscheidt jullie?
Alle medewerkers zijn echt gepassioneerd over de Nordics en weten dit op een aanstekelijke manier over te brengen op de klant. Een verkoper heet bij ons niet voor niets een Travel Designer. Het gaat niet om het verkopen van een reis maar we luisteren naar de wensen van de klant en stellen vervolgens samen met de klant hun droomreis samen. Waar andere (reis)bedrijven roepen dat ze de klant centraal stellen, hoor je bij Nordic hier niemand over, het zit gewoon al diep in het DNA en is dit vanzelfsprekend. Daarnaast hebben wij een ijzersterk product. We hebben bijvoorbeeld lodges in Lapland welke je alleen bij Nordic zult vinden. Elke lodge heeft tussen de 20 en 40 kamers, ligt midden in de bossen en je hebt elke dag een andere winterse activiteit. Deze reizen hebben namen als The Last Trapper, Call of the Wild en Artic Adventure Week. Dit zijn echt belevenisreizen die je toch minstens één keer in je leven gemaakt wilt hebben.
De verkoop is gestart via Nordic.be. Komt er ook een .nl-website aan?
In Nederland verkopen wij via Nordic.nl en via ons kantoor in Nieuwegein.
Ligt Nordic straks ook bij de reisbureaus in de schappen?
Nee, onze focus ligt op het direct bedienen van de klant.
Nordic is aangesloten bij het Belgische Garantiefonds Reizen. Is dat voldoende, of moet je ook SGR-deelnemers worden?
Nederland is een servicepunt. De klant heeft uiteindelijk een overeenkomst met de Belgische Touroperator Nordic Info. Alle reizen vallen onder het Belgische garantiefonds GFG en zijn daardoor volledig gedekt.
Hoe zit het met het ANVR-lidmaatschap?
We hebben van de ANVR vernomen dat we van harte welkom zijn om toe te treden. Uiteindelijk zal de Belgische Touroperator (Nordic Info BV) lid worden en alle Nederlandse klanten boeken onder de voorwaarden van de ANVR. We verwachten de aankomende week ons lidmaatschap van zowel de ANVR als het calamiteitenfonds af te kunnen ronden.
Over die Lapland-charter: heb je een eigen vlucht, of deel je een toestel met anderen? En waar koop je de capaciteit in?
We gaan een samenwerking met Corendon Airlines opzetten. Ik ben toevallig afgelopen week nog bij Atilay Uslu (directeur-eigenaar Corendon) op bezoek geweest en we hebben samen iets leuks bedacht om als openingsactie in te zetten. Daarover later meer!