Hoe verlopen de voorbereidingen voor de Vakantiebeurs?
“Het gaat goed! Alles kwam pas heel laat op gang door alle gebeurtenissen van afgelopen twee jaar, dat bracht natuurlijk wat spanning. Maar we zien nu een super mooie deelnamelijst met ruim 800 deelnemers en vijf goed gevulde hallen. Ook de bezoekers weten ons weer te vinden waar we heel blij mee zijn.”
Welke grote spelers zijn er aanwezig op de beurs?
“We zijn heel blij om weer samen te kunnen werken met TUI, Corendon, Sunweb, Djoser, Sawadee, FTI, Captain Cruise en ANWB. Ook zijn er weer een groot aantal verkeersbureau’s van mooie bestemmingen aanwezig. Je kunt op de beursvloer letterlijk in één dag een rondje om de wereld, want alle continenten zijn aanwezig op de vloer.”
Ben je tevreden?
“We vinden het belangrijk dat we de bezoekers zo breed mogelijk kunnen inspireren voor hun volgende reis. Met de partners die we hebben staan, gaat dat zeker lukken. Het is gaaf om te zien hoe de Vakantiebeurs leeft bij de exposanten die er allemaal écht een beleving van willen maken. De beurs moet een dagje uit zijn en je moet als bezoeker wat kunnen beleven. Het moet niet puur gaan om het zoeken van een vakantiebestemming. Ons doel hebben we weten te bereiken. Daar zijn we erg blij mee als beursteam.”
Wat kunnen aanwezigen van het programma verwachten?
“We hebben natuurlijk op 10 januari het Travel Congress; hét kennisevent waar de professionele reisbranche bij elkaar komt. Verschillende actuele thema’s komen aan bod die wij in samenspraak met onze Expertgroep samenstellen en bespreekbaar zullen maken. De dag staat in het teken van een hoogwaardig programma vol plenaire keynotes, break-out sessies, panelgesprekken, workshops en ronde tafelsessies waar fun en het krijgen van energie centraal staan.
Op 11 januari hebben we de Vakdag; hét netwerkevent in de reisbranche. Kennisdeling, inspiratie en elkaar live ontmoeten staan hierbij centraal. In de verschillende theaters op de beursvloer worden interessante en kwalitatieve sessies gegeven over onder andere de laatste reistrends. We sluiten de dag af met de Vakdagborrel, waarbij netwerken en gezelligheid centraal staan.
Tijdens de Vakantiebeurs hebben we elf theaters met inspirerende en informerende sessies, verscheidene activiteiten zoals indoor duiken en surfen, een klimbos en de oude karaokebar. De Vakantiebeurs is écht een dagje uit terwijl je ondertussen inspiratie opdoet voor je volgende vakantie, (droom)reis, weekendje weg, fiets- of wandelvakantie of kampeertrip.”
Wat onderscheidt de Vakantiebeurs 2023 ten opzichte van voorgaande jaren?
“Na twee jaar afwezigheid door corona zijn wij erg blij dat we samen met alle partners onze bezoekers weer kunnen inspireren over allerlei verschillende soorten reizen. We hebben in deze tijd mooi kunnen investeren in twee belangrijke thema's binnen Jaarbeurs; verduurzaming en digitalisering. Hiervoor ontvingen we ook twee internationale prijzen. De duurzaamheidsprijs namen we in handen voor groenere horeca en de manier waarop wij voedselverspilling tegengaan. Daarnaast kregen we de digitale innovatieprijs voor de ontwikkeling van de Jaarbeurs Live app; een indoor Google maps om over de beurs te navigeren. Vakantiebeurs sluit zich graag aan bij deze thema's en ontwikkelde zodoende de duurzaamheidsroute, langs partners die vakanties en reizen aanbieden met daarbij duurzaamheid in het achterhoofd. Ook is de Jaarbeurs Live app aanwezig bij Vakantiebeurs en is de beurs zodoende papierloos, op het kids paspoort na.”
Wat zijn de verwachtingen voor de Vakantiebeurs?
“We kijken er heel erg naar uit, des te meer omdat het na twee jaar afwezigheid door corona eindelijk weer kan. We zien bij onze andere consumentenbeurzen dat de aantallen bezoekers weer naar het niveau van 2019 gaan. Ik hoop dat die trend zich bij de Vakantiebeurs doorzet. We zien een groeiende community op onze sociale kanalen, waar onze partners ook hele toffe winacties op delen.
Ons streven is nog steeds een Dutch Travel Week in Utrecht te hebben, met een restaurant-route, een Utrecht Light Festival en samenwerking met hotels & winkels. We hebben voor de komende editie al de eerste stappen gezet, samen met Utrecht Marketing. We hebben routes in Utrecht uitgezet, waarbij enkele restaurants, winkeliers en hotels hebben aangehaakt. De komende jaren kunnen dus alleen nog maar mooier worden.”