Hoi Natas,
Wat maken we in de branche toch een moeilijke tijd door. Al meer dan twee jaar zetten we onze schouders onder alle uitdagingen die de pandemie op ons pad brengt, direct of indirect. En elke keer als het licht aan het einde van de tunnel in zicht lijkt, krijgen we het opnieuw voor de kiezen en stropen we onze mouwen maar weer op. Wat een enorme veerkracht toont onze branche, ik ben er echt van onder de indruk.
Reisbedrijven zijn nu bezig de drukte op Schiphol het hoofd te bieden. Het aantal vluchten wordt teruggebracht en de grote marktpartijen verplaatsen hun toestellen naar andere luchthavens. Voor reizigers van geannuleerde vluchten zoeken reisbedrijven naarstig naar alternatieve vluchtroutes, soms in grote saamhorigheid met de luchtvaartmaatschappij die er zelf ook niet voor heeft gekozen om vluchten te annuleren. We doen er echt alles aan om de klant toch op reis te laten gaan. Dat doen we uiteraard omdat er geld verdiend moet worden, maar ook omdat het in ons DNA zit.
“En elke keer als het licht aan het einde van de tunnel in zicht lijkt, krijgen we het opnieuw voor de kiezen en stropen we onze mouwen maar weer op. Wat een enorme veerkracht toont onze branche, ik ben er echt van onder de indruk.”
En daarom dacht ik: moet er niet eens voor de reisbranche geklapt worden zoals dat tijdens de pandemie voor het zorgpersoneel gedaan is? Natuurlijk hebben wij in onze branche niet te maken met de ongelooflijk grote en langdurige uitdagingen van de zorg. En zieke mensen zijn zeker geen vakantiegangers. Maar in de reisbranche werken wij minstens net zo hard, met te weinig medewerkers voor de klus die wij momenteel moeten klaren.
Wat mij betreft prikken we een datum en gaan we virtueel klappen voor alle reisprofessionals. Reisagenten, touroperators, luchtvaartmaatschappijen, ANVR, echt voor iedereen. En ook alle bazen van reisbedrijven die hard aan de kar blijven trekken terwijl zij vast weleens een slapeloze nacht zullen hebben.
Klap je mee?
Natasja Eshuis
Hi Natasja,
Wat een mooi initiatief stel je voor. Natuurlijk klap ik mee voor de reisbranche! Dat is het minste wat ik kan doen om uiting te geven en mijn waardering te laten zien aan alle hardwerkende medewerkers binnen de sector. In ons bijna dagelijks contact met elkaar zie ik jouw betrokkenheid, je creativiteit en voel ik soms ook je zorgen over de hoge werkdruk van jouw team. Je refereert aan het klappen voor de gezondheidszorg en al staat dit niet in verhouding tot de vele uitdagingen in de zorg, toch zie ik paralellen.
Als eerste de warboel waarmee beide sectoren mee hebben te dealen. De druk op de zorg is enorm en hoewel we als Nederlanders best trots op ons zorgsysteem mogen zijn, vraag ik me af in hoeverre het betaalbaar blijft voor iedereen. Zo ook Schiphol ónze trots, maar nu het zorgenkindje van de branche. Gaan reizigers uiteindelijk de prijs betalen om in de toekomst zonder problemen van de luchthaven te kunnen vertrekken? Blijven vliegvakanties überhaupt nog betaalbaar en dan niet alleen voor de elite?
“Je refereert aan het klappen voor de gezondheidszorg en al staat dit niet in verhouding tot de vele uitdagingen in de zorg, toch zie ik paralellen.”
Zoals je terecht schrijft hebben we binnen onze sector niet te maken met patiënten maar met reizigers. Daar liggen inderdaad ook hele andere uitdagingen. Toch durf ik hierin wel een parallel te trekken met de reisbranche, want voor beide beroepsgroepen geldt dat er wel degelijk sprake moet zijn van een roeping. De zorg en aandacht die tegenwoordig nodig is om reizigers zorgeloos op reis te laten gaan geeft meer dan ooit betekenis aan ons vak. Net zoals werken in de zorg geeft het je een hoop voldoening en een zinvol bestaan. Wij weten als geen ander dat reizen een mens nieuwe energie en inzichten geeft en dat maakt het een belangrijke levensbehoefte.
Laten we op woensdag 6 juli om 12:00 uur heel hard klappen voor iedereen die dit mogelijk maakt!
Natasja Hoogstede