We weten het. Satire is één van de pilaren van zijn programma’s, niets en niemand blijft gespaard. In een nieuwe rubriek ‘En nou moet het afgelopen zijn’ kreeg de cruisesector er ongenadig van langs met deels terechte en deels ongenuanceerde kritiek. Heb je het item gemist? Je kunt het hier bekijken.
Bejaarden aan boord die alleen maar zitten te vreten, passagiers die als een sprinkhanenplaag op een bestemming uiteen zwermen, Nico Bleichrodt en een blogger werden te kak gezet, de gigantische hoeveelheden bunkerolie die verbrandt wordt, de CO2-uitstoot en een hele batterij aan andere misère passeerde de revue.
Youp van ’t Hek effect?
Zou deze uitzending een Youp van ’t Hek effect kunnen hebben… zijn grappen destijds over het alcoholvrije Buckler bleken zo funest voor het imago dat het merk van de markt werd gehaald. De uitzending van Lubach trok meer dan 1 miljoen kijkers, dus een behoorlijk bereik.
Ongetwijfeld is het item inmiddels in alle directiekamers van cruiserederijen wereldwijd gestreamd en zal men zich daar afgevraagd hebben Who the fuck is Arjan Lubach? Ach, privé ben ik nog nooit op een cruise geweest, het is niet echt mijn ding. Maar er zijn miljoenen mensen die het wél leuk vinden. Misgunt Lubach het vakantieplezier van miljoenen toeristen?
Stilzwijgen
Beroepshalve interesseert het mij echter wel mateloos want dit is wel een PR-dingetje. Je kunt twee dingen doen: Niets doen. Of wel iets doen.
Ik neig naar het laatste. Was ik PR-bureau voor koepelorganisatie voor cruisemaatschappijen CLIA, zou ik suggereren om een bekende Nederlandse komiek à la Youp van ’t Hek of André van Duin (houdt wel van een schnabbel) in te schakelen en op super komische wijze een hilarische video opnemen waarin alle onterechte aantijgingen en misinformatie die Lubach in het programma maakt deskundig gepareerd worden. En die lekker viral laten gaan.
Want zoals (te) vaak hullen aangevallen organisaties zich in stilzwijgen.
Marcel Baltus
Baltus Communications