27 april 2024
Thumbnail voor Anja Bos: Alle kennis en kunde die jij verzamelt, is je toegevoegde waarde

Anja Bos: Alle kennis en kunde die jij verzamelt, is je toegevoegde waarde

We zijn alweer in de laatste maand van het jaar. Het is een enorm cliché, maar dan besef je weer: wat gaat de tijd snel, hè? Een ander cliché is dat ik de laatste twee weken van het jaar graag even de balans opmaak. Wat heb ik bereikt en wat zijn mijn doelstellingen voor volgend jaar.

Net als voor veel collega’s was 2023 een goed jaar. Ik heb mijn omzettarget bereikt. Waar ik ook trots op ben, is dat ik ook mijn target voor het maximaal aantal boekingen heb bewaakt. Dat wil zeggen dat ik na 1 juni geen boekingen meer heb aangenomen voor de zomer. Ik kon me daarom focussen op mijn vertrekkende klanten. Ik heb ook een heel fijne collega die aanvragen van mij overneemt als het bij mij te druk wordt. En ja, dat kost geld, maar het levert ook veel energie op. Genoeg energie om plannen te maken voor het tweede deel van het jaar (en natuurlijk voor mijn gezin, vrienden, familie, bestuursklussen en vrijwilligers werk). Het effect ervan is dat dit ook resulteert in meer omzet.

Mijn ervaring leert dat tevreden klanten ook ambassadeurs zijn en nieuwe klanten aandragen die juist dat ontzorgen weten te waarderen. Ik krijg enorm veel energie van maatwerkreizen, vaak rondreizen. En het leuke is, dat door te doen waar ik goed in ben, en dus energie van krijg, ik weer nieuwe aanvragen ontvang. Net als een pendule dus.

Heel veel diensten van reisagenten worden gratis weggegeven. Gratis offertes, gratis inchecken, 24/7 bereikbaarheid. Advies over hoe laat je op Schiphol moet zijn, een extra stoel of koffer bijboeken. Die ene tip over het leuke restaurant? Juist al deze extra service wordt zo gewaardeerd door onze klanten. En dan zijn er nog de vele uren die je als reisagent besteedt aan webinars, workshops, beursbezoeken en studiereizen. Alle kennis en kunde die jij verzamelt, is je toegevoegde waarde. Dat onderscheidt jou als professional en daar mag je trots op zijn. Moet al die toegevoegde waarde gratis zijn? Of durf je daadwerkelijk hier een vergoeding voor te vragen? Kan je tegen een klant die voor een dubbeltje op de rij wil zitten, nee zeggen? En dan toch je target halen? Kortom, hoe besteed jij je energie?
Nu zijn er nog genoeg verbeterpunten en dingen waar ik hulp bij nodig heb en energie in kan besparen. Ik ga er de komende weken eens goed over nadenken hoe ik dat kan vormgeven. Dat doe ik natuurlijk wel op een heel zonnig plekje. Want ik moet tenslotte investeren in mezelf.

Ik wens iedereen een mooie balansperiode en een sprankelend en reislustig 2024!

De column van Anja is ook te lezen in het Reisbizz Magazine.

Recente berichten