7 oktober 2024
Thumbnail voor Geluksvogels

Geluksvogels

De zomer loopt op zijn eind, de dagen worden korter en de avonden frisser. Voor velen is de zomervakantie alweer een herinnering; alsof het een eeuwigheid geleden is dat je op dat heerlijke strand lag of die ene hike door de bergen maakte. Zo voelt het waarschijnlijk voor mensen die niet in de reisbranche werken. Maar werk je wél in deze sector, dan ben je op meerdere vlakken een geluksvogel. 

Onlangs reisde ik op uitnodiging Avila Reizen met zes reisprofessionals naar Marokko, een bestemming die voor mij nog onbekend was. Na een vlucht van amper drie uur stap je in een compleet andere wereld. Vooraf kreeg ik de nodige waarschuwingen: "Let je wel goed op je spullen?" en "Marokko? Wat heb je daar te zoeken?" Laten we het erop houden dat dit soort opmerkingen komen van mensen die niet verder dan hun neus kijken, want dit land heeft me op een positieve manier volledig overdonderd. De mensen zijn zo warm en gastvrij, Marrakesh is the place to be, de Midden- en Hoge Atlas brengen je tot verstilling, en in het kustplaatsje Oualidia waan je je in een droom. Het waren lange reisdagen, maar dat hoort erbij als je zoveel wilt zien. De reportage van deze reis kun je trouwens lezen in de volgende printeditie. Marokko is zó fotogeniek, dat het een echt bewaarexemplaar wordt. 

Niet lang na de reis naar Marokko vertrok ik, op uitnodiging van Corendon's CEO Gunay Uslu, naar het Turkse Alanya voor een VIP-trip. Samen met een selecte groep reisondernemers werden we van de ene culinaire verrassing naar de andere geleid. Ook het aloude Alanya wist me opnieuw te verrassen. Turkije bloeide in de jaren '90 met luxe hotels en uitstekende service. En nu nog steeds is de gast koning. 

Dat verdient lof. Het toont respect voor je klant en de wil om er voor je partners te zijn. In dat kader viel mij op dat Gunay Uslu zich tijdens de reis zeer open op stelde. In kleine groepjes voerde ze gesprekken met elkaar. Ontstonden er ideeën en werden plannen gemaakt—plannen om nauwer samen te werken, om reisagenten en reisondernemers beter te ondersteunen, en om nog beter in te spelen op de wensen van de klant. 

Wat een geluksvogel dat ik met deze twee groepen een stukje mocht meevliegen want mijn rugzak voelt lichter met een aantal fijne ontmoetingen rijker.

Recente berichten