19 juli 2024
Thumbnail voor Natasja Hoogstede: De kracht van zorgzaamheid

Natasja Hoogstede: De kracht van zorgzaamheid

Door verdrietige omstandigheden had ik afgelopen week veel contact met een dame uit de uitvaartbranche. Het verzorgen van de uitvaart van mijn lieve moeder voelde bijna als het regelen van een reis. Een eeuwige reis. De uitvaartondernemer deed het met zoveel zorg en toewijding dat het me deed denken aan hoe een reisprofessional een vakantie voor klanten organiseert. Ik zag een parallel. Beide beroepen draaien om het bieden van comfort, het wegnemen van zorgen en het organiseren van een onvergetelijke reis of ervaring.

Als reisprofessional zoek je naar de perfecte bestemming. Je regelt vluchten, accommodaties en misschien ook excursies. Elk detail wordt zorgvuldig afgewogen om ervoor te zorgen dat de reiziger een ontspannen tijd heeft. Daarvoor is empathie nodig, begrip voor de klant en een scherp oog voor detail.

Onze uitvaartverzorger benaderde haar taak op dezelfde manier. Het verlies van mijn moeder is een van de moeilijkste momenten in mijn leven. Het was een troost dat ze oprecht naar onze verhalen luisterde, onze wensen respecteerde en een afscheid regelde dat recht deed aan het leven van mijn moeder.

Troost
Als reisprofessional sta je net als een uitvaartverzorger mensen bij op belangrijke momenten in hun leven. Dit geldt vast niet voor alle tripjes die je boekt maar je herinnert je zeker die ene bijzondere reis nog wel. Je staat klaar om de klant te helpen, soms zelfs te troosten en te zorgen dat de reis van hun leven goed verloopt. Net zoals het regelen van een laatste afscheid.

De zorgzaamheid van beide beroepen komt voort uit een sterk inlevingsvermogen. Een goede reisprofessional stelt zich voor hoe het zou zijn om zelf die reis te maken en denkt na over wat die reis nog specialer zou maken. Zo kon ik zien dat onze uitvaartverzorger zich kon verplaatsen in onze pijn en verdriet, en dat vertaalde zich in een prachtig afscheid.

Besef dus goed hoe krachtig zorgzaamheid is en dat jouw aandacht, geduld en begrip een blijvende impact hebben op je klant. Vooral in deze tijd waarin het omboeken van reizen bij FTI veel van je vraagt, zijn dit de momenten die bijblijven en waarin je veel voor je klanten kunt betekenen. Ze opnieuw ontzorgt.

Recente berichten