8 oktober 2024
Thumbnail voor De Unie: plannen Schiphol gaan duizenden banen kosten

De Unie: plannen Schiphol gaan duizenden banen kosten

SCHIPHOL - Vakbond De Unie is bang dat de plannen van Schiphol om nachtvluchten te verminderen veel banen gaan kosten. “Schiphol kiest eenzijdig voor verdere sloop van de sector. Dit gaat duizenden hoogwaardige banen kosten, terwijl laagwaardige arbeid overeind blijft,” aldus voorzitter Reinier Castelein.


“Het draagvlak voor Schiphol is met de groei van de luchthaven steeds verder afgenomen. Doordat de groei met name zit in lowcost airlines met lager betaalde arbeid, draagt Schiphol gemiddeld steeds minder bij aan het verdienvermogen van Nederland,” aldus Castelein.

De voorgenomen nachtsluiting van Schiphol, die in 2025-2026 moet zijn ingevoerd, raakt volgens de vakbond KLM en Transavia keihard. Zij vormen het hart van de Nederlandse luchtvaart, maar kunnen door de nachtsluiting veel minder vluchten uitvoeren. “Dat kan anders. Overlast laten afnemen zou gecombineerd kunnen worden met krimp van lowcost carriers als Ryanair en easyJet. Maar EU- wetgeving maakt dat onmogelijk.” easyJet is in grootte na KLM de tweede maatschappij op Schiphol.

Eenzijdige keuze
Castelein hekelt de “eenzijdige keuze van Schiphol om tot deze maatregel over te gaan.” Het is volgens hem “de tweede keer in korte tijd dat Ruud Sondag de KLM overvalt met ingrijpend beleid. Het is te gek voor woorden dat ego’s in bestuurskamers de afgelopen decennia deze twee bedrijven zo tegenover elkaar zet. Juist met een totaal nieuwe top bij KLM zou de weg vrij moeten zijn voor vernieuwde verhoudingen. Interimmer Ruud Sondag moet snel worden opgevolgd door een verbindender CEO, voordat hij van Schiphol een vuilstort plaats maakt.”

De Unie heeft in totaal bijna 4.500 leden op Schiphol bij KLM, KLM Cityhopper, Transavia, TUI en ondersteunende bedrijven als KLM Catering Services, Regional Jet Center, dnata en Schiphol Airport Retail. Ook zijn leden werkzaam bij alle beveiligingsbedrijven.