10 oktober 2024
Thumbnail voor Schiphol ondanks zwak herstel nog nummer 4 van Europa

Schiphol ondanks zwak herstel nog nummer 4 van Europa

SCHIPHOL - Schiphol was ondanks een relatief zwak herstel van de coronacrisis nog de vierde luchthaven van Europa in het eerste halfjaar van 2023, zo blijkt uit cijfers van ACI Europe. Daarmee is de luchthaven één plekje gedaald in vergelijking met de pre-coronajaren.


In de jaren voor de pandemie was Schiphol meestal de nummer 3 van Europa, maar sindsdien is ze door de nieuwe megaluchthaven van Istanbul ingehaald. Die ging in het najaar van 2018 open en biedt vrijwel onbegrensde groeimogelijkheden.

Bekijk hieronder de top 5 over het eerste halfjaar, met daarachter de daling of stijging in vergelijking met het laatste jaar voor de coronacrisis (2019):

  1. Londen Heathrow: 37 miljoen, -4,3 procent
  2. Istanbul Airport: 35,6 miljoen, +10,4 procent
  3. Parijs Charles de Gaulle: 31,8 miljoen, -12,6 procent
  4. Schiphol: 28,7 miljoen, -17 procent
  5. Madrid Barajas: 28,5 miljoen, -2,7 procent

Wat opvalt aan de cijfers is dat Istanbul als enige in de top vijf groeit in vergelijking met 2019. Wel zijn die cijfers enigszins vertekend doordat de Turkse luchthaven pas in april 2019 de laatste vluchten van de oude Atatürk-luchthaven overnam, na een rustige start in het najaar van 2018.

Ook presteren de luchthavens waar British Airways- en Iberia-moederbedrijf IAG dominant is (Madrid, Londen) beter dan die waar Air France-KLM (Parijs, Schiphol) en Lufthansa (Frankfurt) dominant zijn.

Frankfurt komt zelfs niet in de top 5 voor, en was in het eerste halfjaar de nummer 6 van Europa met 26,9 miljoen passagiers (-20,1 procent). Wel zijn in de loop van het eerste halfjaar de cijfers wat verbeterd en is de kans aanzienlijk dat Frankfurt in de tweede jaarhelft weer in de top 5 komt.

Over heel Europa gezien (alle luchthavens) lag het passagiersverkeer in de eerste zes maanden 7,7 procent lager dan in dezelfde periode in 2019. Volgens brancheorganisatie ACI Europe presteerden vooral de wat kleinere luchthavens goed waar prijsvechters sterk zijn.