Waar Nederlanders onverminderd sterk blijven in hun vakantie-intentie, neemt de bereidheid onder Amerikanen om op reis te gaan flink af. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor van NBTC, die vandaag is gepubliceerd.
Nederlanders kiezen bewust en dichtbij
In eigen land is de reislust onverminderd hoog: 88 procent van de Nederlanders verwacht het komende jaar op vakantie te gaan. Wat opvalt is de toename in belangstelling voor binnenlandse vakanties. Steeds meer Nederlanders kiezen voor een vakantie in eigen land, waarbij vooral het aantal langere vakanties (15 nachten of meer) flink is gestegen: van 4 procent naar 8 procent. Jongere vakantiegangers (18-44 jaar) trekken daarbij vooral naar de randstadprovincies als Noord-Holland en Utrecht. Oudere doelgroepen zoeken vaker rust in Limburg en Drenthe.
Last minute en met meer afwegingen
De boekingshorizon verschuift: Nederlanders die nog moeten boeken, doen dit dichter op het moment van vertrek. Begin juni gaf 30 procent van deze groep aan binnen twee weken te willen boeken – een duidelijke stijging ten opzichte van vorig jaar (22 procent). Juli is daarbij de populairste vertrekmaand.
Reizigers maken hun keuzes bovendien bewuster. Betaalbaarheid, verwachte drukte op de bestemming en extreem weer worden vaker meegenomen in de afwegingen. Deze trend is zichtbaar in alle onderzochte markten.