19 november 2025
Thumbnail voor De reiziger zoekt meer empathie op de luchthaven

De reiziger zoekt meer empathie op de luchthaven

Uit onderzoek van de Airports Council International (ACI) wordt duidelijk dat passagiers steeds meer verlangen naar een menselijke, persoonlijke en stressvrije luchthavenervaring. Het onderzoek is gehouden onder 4.000 mensen in 30 verschillende landen.

Reizigers willen niet alleen efficiëntie, maar ook empathie. Proactieve hulp en oprechte interactie met luchthavenpersoneel worden steeds belangrijker. Momenteel vindt slechts 44 procent van de reizigers dat medewerkers empathie tonen, wat nog voldoende ruimte biedt voor luchthavens om zich te onderscheiden.

Technologie en lokale identiteit
“De reiziger van vandaag wil meer dan snelheid: hij wil een menselijke en betekenisvolle ervaring,” zegt ACI World-directeur Justin Erbacci. “De luchthavens die in 2026 vooroplopen, combineren technologie met empathie en een sterk gevoel van plaats.”

Een naadloze reiservaring wordt alsmaar belangrijker. Passagiers zijn geïnteresseerd in airport services buiten de luchthaven zoals een remote check-in en bagageafgifte. Ook staan ze positiever tegenover het gebruiken van biometrische oplossingen, dit was in 2021 nog 57 procent en nu 72 procent.  
Luchthavens welke lokale gerechten en producten aanbieden spelen een grote rol volgens het onderzoek. Daardoor voelen ze zich meer verbonden met een bestemming. Ook concrete duurzaamheidsinitiatieven die zichtbaar bijdragen aan de lokale gemeenschap worden gewaardeerd.

Recente berichten