SCHIPHOL - Coby van Dongen, commercieel directeur bij de Jong Intra Vakanties, en Paul Backer van Tioga Tours/Fly to the West, gaan samen in gesprek over de samenwerking met reisagenten. Hoe efficiënt verloopt deze en hoe zorgen ze ervoor dat er minder geshopt wordt.
Coby trapt het gesprek af: “Samenwerking met de reisagent is van belang om succesvol te zijn. Hoe houd je die samenwerking zo efficiënt mogelijk, Paul?”
“Allereerst helpt het natuurlijk enorm als de reisagent kennis van de bestemming heeft. Goed uitvragen wat de wensen van de klant zijn en de aanvraag zo beknopt en duidelijk mogelijk indienen, zorgt ervoor dat de touroperator snel kan antwoorden. En snelheid is tegenwoordig erg belangrijk. Als hele lappen tekst van een klant één op één naar de touroperator worden gemaild in de verwachting dat er een compleet verhaal terugkomt dat zo weer gekopieerd kan worden in een bericht aan de klant, dan gaat er iets niet goed. Het contact met een touroperator is op need to know-basis. Al het gezellige getwijfel over wanneer en hoe lang et cetera moet er door de reisagent uitgefilterd worden. Aan de andere kant moet een touroperator zorgen dat er snel wordt gereageerd en dat reisagenten niet zo lang in de wacht staan.”
“Coby, ik ben nu wel benieuwd of je kan omschrijven hoe de ideale reisagent eruitziet voor een touroperator?”
“Jazeker, Paul. Een reisagent waarmee je oplossingsgericht kan denken en handelen. Het is belangrijk dat we elkaar de bal toespelen, aandacht voor elkaars uitdagingen hebben, en begrip tonen als het soms niet loopt zoals het zou moeten. Ook heldere afspraken, enige flexibiliteit, vertrouwen in elkaar en meedenken, is prettig. Het is ideaal als beiden verantwoordelijkheid voelen voor de gezamenlijke klant. Hoe zie jij dat?”
“Ik kan me wel vinden in jouw woorden. Een ideale reisagent is iemand die haar of zijn vak verstaat en begrijpt dat we onze relatie niet moeten zien als een klant-leverancier verhouding, maar dat we business-partners zijn”, vertelt Paul.
Paul, als je een inschatting moet maken: wat is de verhouding gemaakte offertes tegenover daadwerkelijk gemaakte boekingen?
“Bij Fly to the West wordt één op de drie aanvragen een boeking. Wij vinden dat te weinig. Het betekent dat er nogal wordt rondgeshopt. Dat mag natuurlijk best, maar er zijn wel grenzen. Een reisagent is iemand met kennis van zaken en geen personal shopper.”
“Bij de Jong Intra Vakanties ligt de conversie momenteel op 44,7 procent. Daar ben ik trots op", aldus Coby.
Wil je meer lezen over de samenwerking tussen touroperator en reisagent en ben je benieuwd naar hoe de Jong Intra Vakanties er probeert uit te springen tussen de vele touroperators? Lees dan de rest van het gesprek verder in onze Maatwerkspecialisten Special.