RIJWIJK - Ooit vochten ze elkaar de tent uit. Nu zijn aartsrivalen TUI en Corendon opmerkelijk eensgezind als het gaat om het ‘redden’ van de vliegvakantie in Nederland. Arjan Kers en Steven van der Heijden, CEO’s van beide reisbedrijven, kwamen op het TUI-hoofdkantoor bijeen voor een dubbelinterview waar ze in gesprek gingen met Reisbizz Magazine.
Ondanks dat de heren concurrenten van elkaar zijn, spreken ze vol lof over elkaar. “Ik heb Steven vrij laat leren kennen toen ik voor TUI Nederland ging werken. Hij heeft een mooi fundament achtergelaten en kent de business als geen ander met heel veel kennis van zaken. Hij heeft passie voor de branche en kan over alles meepraten. Dat hij zijn sporen heeft verdiend en het positieve uit reisbedrijven weet te krijgen, daar profiteren we allemaal van. De gevoeligheid dat Steven van TUI naar de concurrent ging inclusief het meenemen van personeel, vergeef ik hem graag”, aldus Kers.
Van der Heijden: “Arjan is enorm commercieel en sociaal ingesteld. Dat is als baas een pre. Hij staat voor zijn mensen, maar is ook als concurrent prettig om mee samen te werken, al zullen we het zeker niet nalaten om elkaar met onze handel de loef af te steken. Er is altijd wederzijds respect en we weten wat we aan elkaar hebben. We gaan vol voor onze eigen positie, maar wel op een nette manier. Er wordt door ons beiden nooit persoonlijk op de man gespeeld."
Revival van de pakketvakantie
Op de vraag of de pakketreis als oubollig heeft afgedaan, lacht Kers schamper. “Hoe kom je daar nou bij? We zitten in een echte revival van de goede oude pakketvakantie. De consument heeft aan den lijve ervaren wat het is om niet beschermd te zijn als vluchten worden geschrapt of bestemmingen niet meer bereikbaar zijn. Online ticketverkopers en individuele luchtvaartmaatschappijen geven voor losse vluchten vaak niet thuis, houden je aan de koop of zijn onbereikbaar. Bij ANVR-reisorganisaties krijg je voor pakketreizen een alternatief of geld terug. Bovendien zijn ze gedekt door garantiefonds SGR”, stelt Kers.
Ben je nieuwsgierig naar Van der Heijdens visie op de pakketvakantie en wat zij voor het nieuwe jaar verwachten? Lees dan het volledige dubbelinterview in de nieuwe editie van het Reisbizz Magazine.