21 november 2024
Thumbnail voor EenVandaag: Zo bedroog D-reizen voor faillissement klanten, SGR en touroperators

EenVandaag: Zo bedroog D-reizen voor faillissement klanten, SGR en touroperators

SCHIPHOL - Uit een onderzoek van EenVandaag blijkt dat het failliete D-reizen in de laatste weken voor het faillissement klanten, touroperators en de SGR bedroog door onverzekerde vliegtickets om te zetten in pakketreizen. Het zou zelfs gaan om gecoördineerd bedrog.

Het oude D-reizen schreef volgens EenVandaag al eerder illegaal vouchers uit, betaalden klanten niet terug voor reizen die door de pandemie niet door konden gaan en probeerde vlak voor het faillissement dus de waarde van losse vliegtickets om te zetten in pakketreizen. D-reizen heeft deze tickets nooit terugbetaald en door het omzetten van de boeking naar een pakketreis, was het bedrag wel verzekerd bij de SGR.

Opmerkelijk aanbod
Carla Thompson vertelt tegen EenVandaag dat ze een opmerkelijk aanbod kreeg van haar reisbureau in Oegstgeest nadat ze een jaar lang had geprobeerd haar geld terug te krijgen. Thompson werd gevraagd om de waarde van haar losse vliegtickets voor haar hele gezin naar Indonesië, die ze in januari 2020 had gekocht, om te zetten in een pakketreis. In maart 2021 doet de consulente haar een aanbod voor een tiendaagse all-inclusive reis naar Kreta van ruim achtduizend euro, uitgevoerd door TUI. “Het grote voordeel is dat de reis SGR-gedekt is. Hiermee kunnen we uw reissom veiligstellen”, stelde de consulente volgens Thompson.

In gesprek met EenVandaag is de verklaring voor Thompson duidelijk. “Ze gaan ervanuit dat deze pakketreis niet doorgaat vanwege corona en dan zal de SGR en de touroperator moeten dokken. En zo krijg je eindelijk je geld terug voor die losse vliegtickets van januari 2020.” Volgens EenVandaag vergeet D-reizen er wel bij te vertellen dat de reisorganisatie die achtduizend euro aan vliegtickets allang heeft teruggekregen van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij Garuda.

Niet incidenteel
Door deze aanbiedingen aan klanten zadelden D-reizen touroperators zoals TUI, Corendon, de Jong Intra en Buro Scanbrit op met hoge kosten. De boeking werd namelijk evengoed gemaakt, maar volgens EenVandaag zou er door D-reizen niets worden betaald aan de touroperators. “D-reizen was een agent, die handelde namens vliegtuigmaatschappijen of touroperators”, legt Hendrik Noorderhaven, directeur van het bedrijf EUclaim, uit aan EenVandaag. “Als zij een pakketreis boekten bij bijvoorbeeld TUI of Corendon, was er voor die touroperators meteen de verplichting die reis ook uit te voeren.”

Uit het onderzoek van EenVandaag blijkt dat het omzetten naar pakketreizen niet incidenteel was, maar bij vestigingen door het hele land gebeurde. EenVandaag kwam erachter dat dezelfde aanbiedingen werden gedaan bij D-reizen vestigingen in Rotterdam, Strijen, Amsterdam, Roermond, Goes en Heerhugowaard.

Strakke hiërarchie
EUclaim vertegenwoordigt gedupeerden van D-reizen en probeert hun geld terug te halen. Noorderhaven denkt niet dat er sprake is van individuele medewerkers van D-reizen die allemaal tegelijk hetzelfde aanbod doen. “Bij D-reizen was de hiërarchie strak, daar gingen mensen echt niet zelf dit soort dingen in gang zetten”, vertelt hij tegen EenVandaag. “Dit heet gewoon bedrog en uiteindelijk ga je failliet, in de hoop dat alles verdwijnt.” Noorderhaven gaat er vanuit dat de curator de onderste steen boven zal krijgen.

Voormalig eigenaar van D-reizen Jan Henne de Dijn reageert op het onderzoek van EenVandaag dat er geen officiële richtlijn was om dit soort dingen te doen, noch uitgevoerd noch gepland. “Onze werknemers hadden het welzijn van de klanten op het oog. Ik geloof dat zij dat deden in een zeer gecompliceerde en onduidelijke omgeving en in een catastrofale situatie. Ze probeerden de klant te beschermen.”

Nadat de curator klaar is met het onderzoek zal garantiefonds SGR in overleg met de curator juridische stappen nemen tegen de voormalige bestuurders. “De schuld bij de touroperators en SGR neerleggen is volstrekt absurd. De voormalige bestuurders vegen hun eigen straatje schoon, maar zij zijn nog niet af van SGR en de touroperators”, laat SGR-directeur Erik Jan Reuver weten aan EenVandaag.

TV-reportage
Vanavond verschijnt om 18:15 tijdens een nieuwe aflevering van EenVandaag een tv-reportage van het onderzoek over het bedrog van D-reizen. Bekijk hieronder alvast het fragment van EenVandaag over het onderzoek.