Europese reizigers laten zien dat de reislust sterker dan ooit is, met langere verblijven en een voorkeur voor reizen buiten het hoogseizoen. Dit blijkt uit een onderzoek over de reisindustrie dat woensdag is gepubliceerd.
Het onderzoek, uitgevoerd door het Mastercard Economics Institute, schetst een positief beeld over de reisindustrie anno 2024. Europese reizigers verlengen hun vakanties gemiddeld met twee extra dagen vergeleken met de periode vóór de pandemie. "Dit toont aan dat de reisindustrie een van de meest veerkrachtige sectoren binnen de Europese economie blijft", aldus het rapport. In 2023 telde Europa 2,91 miljard overnachtingen, iets meer dan de 2,88 miljard in 2019. "Ondanks de inflatie en de hogere rente na de pandemie, blijft de vraag naar reizen groeien."
Topbestemmingen
Ook worden de topbestemmingen voor 2024 genoemd: München, Jakarta, Split en Tirana. Verder blijkt dat reizigers meer nieuwe bestemmingen ontdekken, vaker en langer weg gaan en meer buiten het hoogseizoen op vakantie gaan.
München staat bovenaan de lijst van populaire reisbestemmingen, mede dankzij het UEFA Europees voetbalkampioenschap dat daar plaatsvindt. Daarnaast zijn Jakarta (Indonesië), Split (Kroatië) en Tirana (Albanië) favoriete keuzes voor de vakantieperiode van 2024. Vooral het toerisme in Albanië laat een sterke groei zien, met bijna tweeëneenhalf keer zoveel vluchten sinds 2019 en een stijging van het aantal toeristen van 12 miljoen in 2019 naar 17 miljoen in 2023.
Een opvallende trend is dat reizigers steeds vaker buiten het hoogseizoen op vakantie gaan. "We geven de voorkeur aan de mildere maanden mei-juni en september-oktober, weg van de drukke zomerperiode", aldus Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe bij het Mastercard Economics Institute. "Deze trend stelt reizigers in staat om drukte te vermijden en te genieten van mildere weersomstandigheden."
Reisbizz ging met TUI Nederland mee naar Albanië en filmde de reis, bekijk de video hier. Reisagenten vertelden over hun ervaring in het land en zijn in het laatste magazine te lezen.