23 november 2024
Thumbnail voor Gezond en veilig op reis steeds grotere uitdaging: ‘Kerntaak van TMC’s en touroperators’

Gezond en veilig op reis steeds grotere uitdaging: ‘Kerntaak van TMC’s en touroperators’

SCHIPHOL - Veilig en gezond op reis gaan en weer heelhuids thuiskomen, is een grotere uitdaging aan het worden. Zakelijke en toeristische reisaanbieders hebben de taak hun bijdrage te leveren aan het welzijn van hun klanten, zo blijkt uit een inventarisatie van Reisbizz Magazine.

KLM-dochter KLM Health Services ziet dat na corona weer volop wordt gereisd en ook naar alle bestemmingen. “Reizigers maken bewuster keuzes om wel of niet op pad te gaan, aangestuurd door hun werkgevers. Aan de toeristenkant is het opvallend dat gezinnen met kleine kinderen vaker een verre reis boeken buiten de schoolvakanties om”, vertelt een woordvoerster. KLM Health Services merkt dat reizigers, zakelijk en leisure, vooral ontzorgd willen worden op risico’s voor de gezondheid. “Geen gedoe. Dat zij in feite zelf voor hun gezondheid moeten zorgen, is voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Ze rekenen juist op de input van de touroperator, airline of zakenreisagent. Reisadviezen en vaccinaties zijn echter in de eerste plaats hun eigen zaak, waarbij wij kunnen helpen.”

“Toeristen en zakenreizigers die in Europa blijven, bereiden zich meestal echter minder goed voor, is onze ervaring. Datzelfde geldt voor lastminutes en korte trips. Wat we ook zien is dat reizigers vaak te laat starten met de reisvoorbereiding. Dat zou vier tot zes weken voor vertrek moeten.”

Veilig en gezond op reis kerntaak
ANVR-directeur Frank Oostdam ziet dat ‘gezond en veilig op reis’ een kerntaak is van touroperators en TMC’s. “Nog eens gevoed door de covidpandemie en de oorlog in Oekraïne. In de zakenreissector zijn al grote sprongen gemaakt ten behoeve van de wettelijke duty of care, maar in de leisure is dit net zo goed een issue. Het geeft de meerwaarde aan van elke reisagent en reisorganisatie. Dat blijkt ook uit de inspectie van hotels op hygiëne, dat is top of mind”, zegt hij.

Oostdam benadrukt dat er van corona-angst niks meer over is. “Die is verdwenen, alsof het nooit heeft bestaan. Iedereen is weer overgegaan tot de orde van de dag, hoewel de pandemie uiteraard een enorme impact heeft gehad op toeristen en sector. We hebben er wel van geleerd. Zo is er verzekeringstechnisch het een en ander aangescherpt. Duidelijkheid over verantwoordelijkheden is in zo’n crisis een must. Gelukkig is het besef dat pakketreizen meer zekerheid en veiligheid bieden, blijven hangen”, vindt hij.

Meer inzichten over gezond en veilig op reis? Lees dan het hele artikel in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.