21 november 2024
Thumbnail voor Minder werk voor Geschillencommissie Reizen: ‘Focus op klachtafhandeling werpt vruchten af’

Minder werk voor Geschillencommissie Reizen: ‘Focus op klachtafhandeling werpt vruchten af’

De Geschillencommissie Reizen heeft tot en met september 2024 minder nieuwe geschillen behandeld dan vooraf begroot. Ook heeft de commissie minder uitspraken gedaan. Volgens de ANVR zijn er 8 procent minder nieuwe geschillen aangedragen en “maar liefst 17 procent minder uitspraken gedaan dan eerder werd verwacht.”

“Er is al jarenlang een daling te zien in het aantal nieuwe zaken bij de Geschillencommissie Reizen”, schrijft het ANVR. “Uitzondering hierop waren de jaren dat er reisbeperkingen kwamen als gevolg van COVID-19. Toen de reisbeperkingen wegvielen, verminderde het aantal nieuwe zaken drastisch. De aantallen schommelden daarna licht, gebaseerd hierop is de begroting voor 2024 gemaakt”, zegt Daniëlle de Best, verantwoordelijk voor Juridische en Consumentenzaken bij de ANVR. “Het is duidelijk dat de focus van ANVR-bedrijven op het verder verbeteren van klantbenadering en klachtafhandeling zich duidelijk uitbetaalt.”

Bij de Geschillencommissie Reizen kunnen consumenten terecht die een klacht hebben over een reisorganisator of boekingskantoor.