In het laatste Reisbizz magazine sprak Frank Visch over het belang van innovatie binnen de reisbranche. Frank roept zijn vakcollega’s in het interview op om “wat vaker out of the box te denken”. Uit een rondvraag van Reisbizz onder een groep reisagenten blijkt dat meerdere ZRA’s dan ook volop bezig zijn met innovatie, alhoewel sommigen er niet aan toekomen.
Sharon Pennings van Personal Touch Travel probeert ieder jaar iets nieuws te bedenken voor haar klanten én voor haarzelf. “Afgelopen zomer heb ik een ruimte gehuurd bij ‘t Koffiehuis in ons dorp. Twee zaterdagen voor de zomervakantie konden klanten onder het genot van een heerlijke koffie hun reispapieren bij mij ophalen. Naast het doornemen van de reispapieren, was dit ook een leuk contactmoment met bestaande en nieuwe klanten.” Daarnaast heeft ze ook een eigen magazine over Bali gemaakt met tips van onder andere restaurants, beachclubs en bezienswaardigheden op het eiland. “Klanten vonden dit een enorm leuk initiatief dus wie weet in de toekomst dat ik nog meer van deze persoonlijke magazines ga maken”, aldus Sharon.
YourTravel agent Bianca Konings zegt dat ze ook probeert te vernieuwen. “In plaats van een standaard Word-offerte heb ik een PowerPoint gemaakt voor mijn klant.” Volgens Bianca is het belangrijk om altijd om je heen te kijken en te groeien. “Maar de basis blijft altijd hetzelfde: een goede band met mijn klant!”
Colinda Overbeek, eigenaresse van Reismama noemt vernieuwen en innoveren essentieel. “Van oorsprong ben ik marketeer, maar lang geleden ben ik mijn eigen (destijds) innovatieve kleinschalige touroperator gestart. Eind 2018 ben ik juist zelfstandig reisagent geworden om mijn bedrijf op een moderne manier te kunnen blijven runnen.” Dat doet ze door middel van haar reisblog reismama.nl. “Mensen die zich kunnen vinden in ‘mijn manier van reizen’ en op zoek zijn naar een mooie rondreis, liefst een beetje buiten de gebaande paden, nemen contact met me op. Om een reis bij mij te boeken, maar soms ook voor advies bij een reisplan waar ze zelf in vastlopen.” Een traditioneel reispakket zul je dus niet zo snel vinden bij Colinda. “Ik heb de luxe dat ik hierdoor mag werken voor de leukste klanten, de mooiste reizen mag plannen én een volwaardig salaris kan verdienen.”
Hoewel Amanda Peijters van The Travel Club open staat voor innovatie en vernieuwing en dit ook belangrijk vindt, staat het op dit moment vanwege drukte op een lager pitje, laat ze aan Reisbizz weten.