Sunny Cars ziet in Nederland een duidelijke trend naar lastminute boekingen. Dat zegt directeur Hans Knottnerus in gesprek met Reisbizz. “Deze zomer loopt prima, dit boekjaar noteren we in Nederland een stijging van ruim 30 procent”, zegt hij.
Zo’n 80 procent van de boekingen voor autohuur in juli heeft volgens hem vertrekdata in juli, augustus of september 2024. “Ook het merendeel van de boekingen gemaakt in augustus is voor een reisperiode in september 2024.”
Knottnerus verwacht dat de stijgende vraag naar autohuur dit najaar en voor zomer 2025 blijft aanhouden. “Waarbij vooral de meest populaire bestemmingen de grootste groei laten zien. Ook nieuwe bestemmingen van airlines en touroperators trekken bij ons duidelijk aan, zoals Albanië.”
Top-10 bestemmingen
De top-10 van bestemmingen van Sunny Cars in Nederland is volgens Knottnerus respectievelijk Spanje, Griekenland, Italië, Portugal, Amerika, Curacao, Zuid-Afrika, Nederland, Frankrijk en de UK. “We zien al jaren deze top-10 en verwachten geen grote verschuivingen. Aan de onderkant zijn Kroatië en Canada in opkomst. En net daaronder Albanië en IJsland. Ook Marokko, Bonaire, Cyprus, Ierland en Noorwegen staan in de top-20”, vertelt hij.
Geen knelpunten meer
In tegenstelling tot vorige jaren zijn er in 2024 vrijwel geen knelpunten meer in autoverhuur, aldus Knottnerus. “Er is weer voldoende beschikbaarheid, ook voor de lastminute boekers. Uiteraard blijft het verstandig om een huurauto tijdig te reserveren. Dan heb je de meeste keuze. Zeker voor suv's, stationwagens en minivans. Bij Sunny Cars kun je tot 1 uur voor huuraanvang annuleren, dus er is genoeg zekerheid.”
Prijzen autohuur dalen
Knottnerus zegt nog steeds dalende prijzen te zien. “In augustus was de gemiddelde huursom iets meer dan 400 euro, de laagste waarde in 2024. De prijs is met ongeveer 50 euro gedaald ten opzichte van boekingen in juli 2024 en met bijna 90 euro ten opzichte van de prijzen in juni 2024.”
Merkcampagnes scoren
Sunny Cars heeft ervoor gekozen meer zichtbaar te zijn voor de consument, door middel van uitingen via onder andere radio en billboards. “Door deze campagnes is het merk Sunny Cars bekender geworden, zowel voor de directe boeker als voor consumenten die via een reisorganisatie boeken”, stelt Knottnerus vast.
Retail blijft belangrijk
Maar de retail blijft volgens hem onveranderd belangrijk voor Sunny Cars in Nederland. “Wij durven wel te stellen dat Sunny Cars en de reiswereld een uniek partnership hebben opgebouwd afgelopen jaren en zien hier dan ook zeker geen verandering in komen. Wij zijn niet van plan die koers te wijzigen en blijven gezamenlijk sturen naar reserveringen voor huurauto’s.”
Elektrisch is erg klein
Het aandeel van elektrische huurauto’s blijft volgens Knottnerus zeer klein binnen het portfolio van alle autoverhuurders. “Het gebrek aan infrastructuur op tal van bestemmingen, de duurdere huurprijzen en de onzekerheid bij de consument over tijdig kunnen opladen maken dat elektrische auto’s nog niet erg populair zijn”, meent hij.
Knottnerus wijst op nog een andere opvallende trend. “Voorheen zagen wij dat de kleinste, lees goedkoopste huurauto vaak het meest populair was, maar dat is inmiddels wel veranderd. Velen willen graag een wat ruimere auto, zeker op bestemmingen als de USA en Zuid-Afrika, als men langere stukken moet rijden. Men wil wat meer comfort.”