De Italiaanse concurrentietoezichthouder AGCM heeft een ticketbedrijf en zes touroperators beboet voor een totaalbedrag van bijna 20 miljoen euro. De waakhond stelt dat de touroperators kaartjes voor het Colosseum opkochten om deze tegen hogere prijzen door te verkopen.
Ticketbedrijf CoopCulture nam volgens AGCM onvoldoende maatregelen tegen het geautomatiseerd opkopen van tickets. Tegelijkertijd hield de onderneming "een aanzienlijk deel" van de kaartjes achter voor gebundelde verkoop, waarbij bijvoorbeeld rondleidingen waren inbegrepen. Dat leverde CoopCulture flinke winsten op, aldus de toezichthouder. AGCM heeft het bedrijf een boete van 7 miljoen euro opgelegd.
De touroperators ontvingen boetes voor het geautomatiseerd opkopen van de Colosseum-tickets. Daardoor verdwenen de kaartjes die door CoopCulture werden aangeboden tegen een basisprijs. De operators verkochten deze tickets bovendien vaak door in combinatie met extra diensten.