7 september 2024
Thumbnail voor Minke Smits-Steintjes is nog lang niet uitgekeken in de Algarve

Minke Smits-Steintjes is nog lang niet uitgekeken in de Algarve

LAGOS - Travel Counsellor Minke Smits-Steintjes is afgelopen oktober voor de tweede keer afgereisd naar de zonnige streek Algarve in Portugal. Tijdens haar reis bracht ze onder andere een bezoek aan de binnenlanden en de centrums in de regio. Minke doet verslag van deze mooie reis.

Vorig jaar juni was Minke voor het eerst in de Algarve en wist ze zeker dat dit niet de laatste keer zou zijn. "Toen had ik niet bedacht dat ik nog geen anderhalf jaar later alweer terug zou keren. Dit keer ging ik niet op een korte trip met collega’s en in een sneltreinvaart zoveel mogelijk zien en doen. Nu ging ik voor een relaxt lang weekend samen met mijn moeder en zusje."

Oude centrum van Lagos
Het lange weekend begon met een vlucht naar Faro. "Vanuit Faro reden we vervolgens middenin de spits westwaarts naar Lagos, op weg naar onze eerste overnachtingsplek: Aqualuz Lagos by The Editory. Een super leuk hotel op loopafstand van het oude centrum van Lagos."

Lagos heeft volgens Minke zoveel leuke en gezellige straatjes dat ze het helemaal niet erg vond om er voor de tweede keer te lopen. "Je wandelt door kleurrijke straatjes, ziet volop mooie muurschilderingen en ook de route van de haven naar het fort is een aanrader. Natuurlijk kon een lekker ijsje niet ontbreken op deze warme dag (het was halverwege oktober en het was er overdag zeker 25 graden) en we sloten de dag af met heerlijk eten op het terras van een van de vele knusse restaurantjes."

Binnenland van de Algarve
Op zaterdagochtend bracht ze een bezoek aan de ruige kust dichtbij Lagos. "Praia Dona Ana, Praia do Camilo en Ponta da Piedade zijn super gave plekken om naar toe te gaan. Ook liggen ze dichtbij elkaar waardoor een bezoek goed te combineren is. Vervolgens zijn we via een prachtige route door de binnenlanden naar Monchique gereden. Het binnenland bestaat uit kleine dorpjes en vele heuvels die gelegen zijn aan een slingerweg met achter iedere bocht een nieuw prachtig uitzicht. Veel bezoekers blijven bij de kust, die ook prachtig is, maar sinds deze tocht adviseer ik reizigers om ook zeker de binnenlanden niet over te slaan."

Na een kort bezoek aan Monchique is Minke op zoek gegaan naar de watervallen Barranco dos Pisões. "Helaas hebben we deze niet gevonden, dus zijn we doorgereden naar het hoogste punt van de Algarve: Mount Fóia (902 meter). Het uitzicht vanaf hier is spectaculair, mits je natuurlijk helder zicht hebt. Helaas was dat bij ons niet het geval, dus hebben we rondgelopen, wat gedronken en zijn snel weer verder gereden."

Via een west- en zuidwaartse route reed ze via Aljezur en Bordeira naar Sagres in het meest zuidwestelijke puntje van de Algarve. "Hier heeft mijn nichtje Sharim haar boutique winkel Shaz. Samen hebben we genoten van Sagres inclusief het fort van Sagres en de vuurtoren bij Cabo de São Vicente (die in de steigers stond) en het schitterende uitzicht op de ruige kust. Tip: vergeet geen cash geld mee te nemen want pinnen is hier lang niet overal mogelijk, ook niet op de toeristische plekken."

Actieve ochtend
Op zondagochtend besloot Minke om de ruige kust bij Lagos hardlopend te verkennen. "Het was heerlijk om daar al zo vroeg te zijn terwijl er weinig andere bezoekers waren. Via de Carvoeiro Boardwalk, een houten plankenpad - waarmee je van Praia Dona Ana via Praia do Camilo naar Ponta da Piedade kan lopen - ben ik teruggelopen naar het hotel."

Vervolgens is ze rustig gaan rondrijden in de omgeving van Burgau, Salema en Raposeira. "Met een paar druppeltjes onderweg kwamen we aan het begin van de middag aan in Vilamoura. Dit was geen oud centrum maar een bewust aangelegd recreatieoord met veel luxe hotels, golfbanen en een grote jachthaven. Dit was een compleet andere ervaring dan de dagen ervoor."

Stadswandeling door Faro
Op de laatste dag heeft Minke een mooie stadswandeling door Faro gemaakt. "Deze stad wordt vaak overgeslagen, maar is ontzettend leuk. Vooral het oude gedeelte binnen de oude stadsmuren is schitterend en super gezellig. Vanuit hier hebben we een korte boottocht door het Ria Formosa National Park gemaakt omdat wij niet veel tijd meer hadden. De volgende keer ga ik een langere boottocht maken en de Ludo Trail Walk door een gedeelte van het nationale park lopen, want het is daar heel erg mooi. Ook na een tweede keer in de Algarve heb ik nog lang niet alles gezien en gedaan. Dus ook nu zeg ik: Algarve, till we meet again."