Want waar ik een stelletje zo weg zou kunnen boeken, kwam de kamer voor mevrouw gelijk “op aanvraag” te staan bij de bustouroperator. Uit ervaring wist ik dat er voor ons een spannende tijd aan zou gaan breken. Tegen beter weten in probeerde ik van de reserveringmedewerkster nog wel iets van een termijn te horen waar binnen men zou moeten reageren met een bevestiging. Nou daar stonden dan twee werkdagen voor, maar het zouden er ook zo maar vier kunnen worden werd me al snel toegevoegd.
Blijde boodschap
Ik ben een simpel denkend persoon en ik zie dan een e-mail naar het hotel uitgaan met de blijde boodschap: “Hoera! We hebben er weer een boeking bij!” En het hotel, direct reagerend: “Gefeliciteerd jongens! Wat fijn, we hebben direct de mooiste kamer voor mevrouw vastgelegd.” Een dergelijke mailwisseling zou in een middagje toch wel moeten hebben kunnen plaatsvinden?
Vroeger, in de jaren 80 (ja mensen, toen deed ik dit werk ook al), werd er dan na een paar dagen radiostilte door de touroperator een verhaal opgehangen dat het nog wel een paar weken zou kunnen duren “want tja, het hotel zat nog dicht buiten het seizoen, en het personeel was geiten aan het hoeden in de bergen”. Met dat verhaal naar je klant maakte je toen al niet een al te grote sier.
Mantra’s van de touroperator
Ik had stille hoop, dat bedrijven tijdens corona eindelijk eens de bezem hadden gehaald door hun verouderde processen én het personeelsbestand hadden opgeschoond door luie en niet betrokken medewerkers te ontslaan. Maar onder de IJssel was niets veranderd. Daar kreeg ik zelfs na een week wachten nog steeds het ene na het andere mantra naar mijn kop geslingerd: “Neeee, we moeten het zwaaart op wiit van het hotel hebben” en: “Neeee, als we elke aanvraag zouden moeten nabellen, dan is het einde zoek”.
De klant had inmiddels al lang op booking.com een keuze uit wel drie soorten eenpersoonskamers. En ik zag de paarse krokodil alweer liggen.
Benieuwd hoe het afloopt met de aanvraag voor een 1-persoonskamer? Lees het volledige blog in het nieuweste Reisbizz Magazine.