21 november 2024
Thumbnail voor Frank Oostdam (ANVR): ‘Verhoging vliegtaks prima, maar gebruik de opbrengst dan wel voor verduurzaming luchtvaart’

Frank Oostdam (ANVR): ‘Verhoging vliegtaks prima, maar gebruik de opbrengst dan wel voor verduurzaming luchtvaart’

DEN HAAG - Het kabinet verdrievoudigt vanaf volgend jaar de vliegtaks, van ongeveer 8 euro naar zo’n 24 euro per vlucht, zo werd maandag bevestigd. Volgens voorzitter Frank Oostdam van de ANVR, de brancheorganisatie van de reissector, is dat een logische stap. “Maar dan moet de opbrengst voor het juiste doel worden ingezet”, meldt hij in gesprek met deze site.

Vanaf 1 januari 2023 zullen passagiers een hogere taks over hun vliegticket betalen. Door de verdrievoudiging moet de belastingopbrengst van 200 miljoen euro naar 600 miljoen euro per jaar gaan. Het gaat om een belasting op vertrek vanuit Nederland.

“Op zich heb ik geen bezwaar tegen het verhogen van de vliegtaks”, luidt de reactie van de ANVR-voorzitter, "mits het dan wel ten goede komt aan de verduurzaming van de luchtvaart.” Volgens Oostdam verdwijnen de miljoenen in de pot Algemene Middelen. “Daar heb ik bezwaar tegen. Die 600 miljoen kan bijvoorbeeld beter worden ingezet voor het stimuleren van synthetische kerosine. Dan dient het echt een doel voor de luchtvaart. Nu wordt de taks verhoogd en verdwijnt de opbrengst in de algemene middelen, daar heb ik moeite mee.”

Pakketreis profiteert
Dat de taks wordt verhoogd, is geen onlogische stap. “Wij hebben als sector altijd al geroepen dat de vliegtaks verhoogd moet worden, mits het ten goede komt aan de luchtvaart. We moeten er met elkaar aan gaan wennen dat mobiliteit duurder wordt. Het is geen eerlijke prijs tegenover de impact die het heeft”, gaat Oostdam verder. De ANVR-voorzitter denkt dat de pakketreis hiervan gaat profiteren. “Mensen zullen zich hierdoor wel even achter de oren krabben voordat ze een reis boeken. Maar voor de verkopers van pakketreizen kan dit een voordeel zijn. De verhoging van de taks lijkt meer als je slechts een ticket boekt. Bij een pakketreis is de prijs over het totale pakket en word het gedeeltelijk gemaskeerd.”

‘Neem ook de vracht mee’
Wat volgens Oostdam vreemd is aan het beleid van het kabinet, is dat iedere keer de transferpassagier wordt ontzien in dit soort maatregelen. “En dat terwijl zij twee keer zoveel impact hebben. De Nederlandse reizigers moeten daarvoor bloeden en de buitenlandse passagier draagt er niet in bij. Eigenlijk zou het Europees geregeld moeten worden.” Daarnaast vraagt de ANVR-voorzitter zich af waarom de taks per passagier wordt gehanteerd, en niet per vliegtuig. “Dan pak je ook de vracht mee, die wordt nu vrijgesteld. Het zou niet alleen moeten gelden voor de Nederlander die naar het buitenland gaat, maar iedereen die gebruikmaakt van de Nederlandse luchthavens, dus ook de vracht.”

De Nederlandse luchtvaartsector denkt daar anders over en is tegen de verhoging van de vliegtaks. Zo vreest EasyJet, één van de grootste maatschappijen op Schiphol, dat vliegen hierdoor iets voor de elite wordt.