15 oktober 2024
Thumbnail voor Hanita van der Meer over belang Wereld Toerisme Dag: De wereld wacht niet

Hanita van der Meer over belang Wereld Toerisme Dag: De wereld wacht niet

RIYADH - Het is vandaag Wereld Toerisme Dag. Een dag waarbij bewustzijn wordt gecreëerd voor belangrijke onderwerpen in de toerisme industrie. Tijdens een tweedaags congres georganiseerd door de UNWTO wordt hier met landen van over de hele wereld bij stil gestaan. Reisbizz sprak Hanita van der Meer van de ANVR over het belang van deze dag.


Ieder jaar vindt de dag op 27 september plaats. Dit jaar benadrukt de UNWTO het belang van gerichte investeringen voor de drie P’s, people, planet & profit. In het Four Seasons Hotel in Riyadh, Saudi-Arabië, wordt hier op 27 en 28 september aandacht aan besteed.

Volgens Hanita is deze dag heel belangrijk. “Het gaat altijd over hele actuele onderwerpen die met reizen te maken hebben en die belangrijk zijn voor onze branche. Dit jaar is het thema ‘Tourism & Green Investments’, maar duurzaamheid gaat niet enkel over milieuvriendelijkheid. Het gaat ook over hoe we als toeristen om gaan met de bestemming, dat er geen sprake is van kinderarbeid of dat in accommodaties duurzame materialen worden gebruikt”, vertelt ze in gesprek met Reisbizz.

De brancheorganisatie juicht het initiatief heel erg toe. “Het is belangrijk dat we dit soort onderwerpen bespreken met de hele wereld en dat dit ieder jaar weer terug komt. Iedereen zou zich bewust moeten zijn van deze onderwerpen, aangezien toerisme een belangrijke inkomstenbron wereldwijd is.”

De ANVR is zelf ook bezig met een nieuwe duurzaamheidsvisie die tijdens het ANVR Congres in november in de Spaanse regio Asturië wordt gepresenteerd. “Met alle aanwezigen gaan we tijdens het congres discussiëren over dit onderwerp. Aan de hand hiervan willen we eind van dit jaar klaar zijn met deze nieuwe visie. Dit haakt aan op de onderwerpen van het UNWTO en zullen we met z’n allen moeten omarmen. Anders krijgen wij wetten opgelegd waar wij helemaal niet op zitten te wachten. De wereld wacht namelijk niet.”

Ook de reisagent kan hier een rol in spelen volgens Hanita. “Zij kunnen dit overbrengen op de consument en het belang duidelijk maken. Adviseer een duurzaam alternatief en maak de reizigers bewust. Die verantwoordelijkheid wordt steeds meer bij de reisagent neergelegd.”